Nowa, w pełni elektryczna Honda e
W skrócie:
-Samochód elektryczny Hondy nowej generacji – Honda e
-Wyrazisty, współczesny projekt nadwozia o czystych liniach i gładkich powierzchniach
-Nowoczesny projekt wnętrza z prostą, minimalistyczną estetyką i wysokiej jakości materiałami, oddający atmosferę eleganckiego saloniku
-Wyjątkowe osiągi niewielkiego samochodu elektrycznego z szybko reagującym układem napędowym na tylne koła – idealna konfiguracja do jazdy miejskiej
-Zorientowane na potrzeby użytkownika systemy HMI, komunikujące pasażerów ze światem zewnętrznym
-Zaawansowane funkcje łączności ułatwiające włączenie Hondy e w scenariusze nowoczesnego stylu życia
-Wstęp: Samochód elektryczny nowej generacji – Honda e
Honda e odzwierciedla wizję marki dotyczącą łatwości poruszania się po mieście
Wyróżniająca się z tłumu, minimalistyczna stylizacja zewnętrzna o czystych liniach - zaprojektowana bez kompromisów
Platforma podwoziowa z napędem na tylne koła, niezależne tylne zawieszenie i rozkład masy 50:50, zapewniają parametry odpowiednie do dynamicznej jazdy
Uproszczenie obsługi ułatwia codzienne korzystanie z samochodu
Przemysł motoryzacyjny zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a zbieżność trendów i kierunków działań kształtuje zupełnie nowe oblicze całej branży. Honda przewiduje, że do 2030 roku rozwój samochodów będzie koncentrował się na elektryfikacji, automatyzacji i usługach. Kwestie środowiskowe, takie jak zmiany klimatu, napędzają popyt na czystą mobilność i przyspieszają proces elektryfikacji pojazdów.
Honda świetnie czuje się w świecie techniki rozwijającej się w szybkim tempie, narzucanym przez nowe rozwiązania z dziedziny automatyzacji jazdy i sztucznej inteligencji, co powoduje, że relacje pomiędzy samochodami i ich użytkownikami ewoluują. Klienci oczekują lepszej łączności między samochodem, a używanymi na co dzień urządzeniami elektronicznymi, a tym samym ze światem zewnętrznym. Zorientowane na człowieka podejście do przemysłu motoryzacyjnego pozwala widzieć klientów traktujących mobilność jako usługę, do której mają dostęp, a nie jako produkt, którego są właścicielami.
Kompaktowa, w pełni elektryczna Honda e została zainspirowana prognozą Hondy na rok 2030 i przekonaniem, że stan środowiska, szczególnie w obszarach gęstego miejskiego ruchu wymaga szybkiej poprawy. Zaprojektowana od podstaw, aby dostarczyć pakiet idealny dla nowoczesnego środowiska miejskiego, zupełnie nowa Honda e jest skończonym, spójnym dziełem opartym na filozofii marki skoncentrowanej na człowieku.
Honda e po raz pierwszy pojawiła się jako samochód koncepcyjny „Urban EV” w 2017 roku. Następnie przedstawiono dostosowany do wymogów produkcyjnych prototyp Honda e Prototype, który zyskał międzynarodowe uznanie podczas Salonu Samochodowego w Genewie, w marcu 2019 roku. Gotowy do produkcji samochód miał swoją globalną premierę podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie, we wrześniu 2019 roku.
Kompaktowy samochód elektryczny, Honda e, wyposażony jest w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i w zaawansowaną inteligentną łączność, dzięki czemu jego właściciele pozostają skomunikowani ze światem zewnętrznym poprzez urządzenia, z których korzystają na co dzień. Honda e wyznacza nowe wzorce rozwiązań technicznych w segmencie kompaktowych pojazdów elektrycznych, z intuicyjnymi usługami informacyjno-rozrywkowymi i połączonymi aplikacjami, które bezproblemowo integrują się z nowoczesnym stylem życia właściciela. Aplikacje te dostępne są za pośrednictwem dwóch ekranów dotykowych, sztucznej inteligencji Honda
Personal Assistant lub aplikacji na smartfony My Honda+.
Zintegrowany moduł sztucznej inteligencji – Honda Personal Assistant (HPA) – uczy się lepszego rozumienia głosu użytkownika, pomagając mu w uzyskaniu dokładniejszych odpowiedzi i ułatwiając połączenie samochodu i kierowcy z nowoczesnym światem zewnętrznym. Zaawansowana technika, zaprojektowana w celu uproszczenia czynności wykonywanych przez kierowcę, to m. in. kluczyk cyfrowy, który umożliwia bezpieczny kontakt z samochodem za pomocą smartfona, a także łatwy system dostępu do samochodu, dzięki któremu zamki Hondy e są odblokowane, urządzenia komunikacyjne są połączone, a pojazd jest gotowy do jazdy, gdy tylko zbliży się kierowca.
Zaprojektowana bez kompromisów, z naciskiem na funkcjonalność i użyteczność, Honda e charakteryzuje się nowoczesnością i elegancją. Od charakterystycznych przednich i tylnych świateł LED oraz stylowej przezroczystej osłony portu ładowania, po czyste linie i gładko ukształtowane powierzchnie poprawiające parametry aerodynamiczne oraz wyrafinowane detale konstrukcji, Honda e od podstaw definiuje tożsamość małego pojazdu marki, dostosowanego do nowej ery mobilności w mieście.
Podkreśleniem wymagającej filozofii projektowania jest system bocznych kamer (SCMS), który zastąpił konwencjonalne lusterka boczne niewielkimi urządzeniami przekazującymi obraz na żywo do dwóch sześciocalowych ekranów wewnątrz pojazdu. Rozwiązanie to, zastosowane po raz pierwszy w segmencie samochodów kompaktowych, wnosi nową jakość w zakresie stylizacji, bezpieczeństwa, aerodynamiki i rozplanowania elementów wyposażenia.
W nawiązaniu do prostego, czystego projektu nadwozia, we wnętrzu wykorzystano subtelne, nowoczesne materiały, by stworzyć relaksującą atmosferę salonu, która natychmiast izoluje kierowcę i pasażerów od zgiełku codziennego życia. Duży rozstaw osi pozwolił uzyskać wnętrze o rozmiarach typowych dla samochodów o segment większych, a jednolita płaska podłoga i brak podwyższonych progów drzwiowych, dodatkowo wzmacniają ten efekt.
Honda e oferuje najbardziej wszechstronną gamę systemów wsparcia kierowcy w tej klasie samochodów, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas poruszania się po zatłoczonych ulicach. Udoskonalony pakiet funkcji bezpieczeństwa w Hondzie e uzupełniony został o trzy nowe systemy bezpieczeństwa, w tym kontroli pedału przyspieszenia, ograniczającej skutki kolizji poprzez zapobieganie nagłemu przyspieszeniu podczas cofania lub ruszania, jeśli na torze znajduje się przeszkoda, funkcji hamowania przy niskiej prędkości, która aplikuje hamowanie awaryjne podczas jazdy z małą prędkością oraz systemu powiadamiania kierowcy o odjeżdżaniu poprzedzającego samochodu, gdy tylko zacznie on ruszać z miejsca.
Kolejną nową funkcją jest Honda Parking Pilot, który zapewnia dodatkowe wsparcie kierowcy poprzez monitorowanie miejsc parkingowych i wyróżnianie na ekranach HMI odpowiedniej pozycji do rozpoczęcia w pełni autonomicznego parkowania.
Zupełnie nowa platforma dla samochodów elektrycznych została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu przyjemnej i bezproblemowej jazdy, ze szczególnym uwzględnieniem wyjątkowych właściwości jezdnych w środowisku miejskim. Mocny silnik elektryczny, kompaktowe proporcje, promień skrętu wynoszący 4,3 m, rozkład masy 50:50 i nisko położony środek ciężkości, nadają temu samochodowi sportowy i dynamiczny charakter. Rezultatem jest cicha, płynna i pełna przyjemności jazda z natychmiast dostępnym przyspieszeniem ułatwiającym poruszanie się po zatłoczonych ulicach. Oprócz sterowania za pomocą pojedynczego pedału, Honda e ma także dwa tryby jazdy: Normal, przeznaczony do cichej, spokojnej jazdy po mieście oraz Sport, przy którym samochód dynamiczniej reaguje na działania kierowcy.
Honda e jest dostępna w dwóch wersjach wyposażenia, a jej zasięg bez ładowania akumulatorów wynosi 222 km (WLTP). Oprócz wersji podstawowej, z kompleksowo opracowaną specyfikacją wyposażenia, dostępna będzie również wersja Advance. Nabywca Hondy e Advance otrzyma do wyboru 16-calowe lub 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, zwiększoną moc silnika i system kamery z wyświetlaczem w lusterku centralnym, który można przełączać między obrazem z centralnej kamery tylnej i typowym obrazem oglądanym w lusterku wstecznym. Inne ulepszenia obejmują system audio o większej mocy, podgrzewaną szybę przednią i kierownicę oraz inteligentne wspomaganie parkowania Honda Parking Pilot.
Zaawansowany elektryczny układ napędowy wykorzystuje sprawdzone rozwiązania techniczne Hondy, z możliwością szybkiego ładowania, aby sprostać wymogom codziennego użytkowania. Wysokowydajny akumulator 35,5 kWh zapewnia zasięg 222 km (WLTP), z ładowaniem do 80% w zaledwie 30 minut przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki DC. Unikalny system zarządzania termicznego podnosi zasięg akumulatora w wysokich i niskich temperaturach, pozwalając samochodowi na zachowanie optymalnego zasięgu i częstsze korzystanie z szybkiego ładowania prądem stałym.
Honda e będzie wiodącym produktem, zgodnym ze strategią marki „Electric Vision” dla Europy, reprezentującym całą gamę modeli przyjaznych środowisku. Odważny nowy cel zakłada, że wszystkie główne modele Hondy w Europie zostaną zelektryfikowane do 2022 r. Wyprzedza on o trzy lata cel wyznaczony wcześniej na rok 2025, co świadczy o zaufaniu Hondy do sprawdzonych rozwiązań w zakresie elektrycznych i hybrydowych układów napędowych.
Dzięki przyspieszeniu planów, po wprowadzeniu do sprzedaży nowego Jazza z napędem hybrydowym oraz Hondy e, w ciągu najbliższych dwóch lat pojawią się jeszcze cztery zelektryfikowane modele, w tym stylowy SUV oraz kolejny model z napędem elektrycznym, z zasilaniem akumulatorowym. Nowy emblemat „e: Technology” połączy wszystkie zelektryfikowane pojazdy tą samą globalną nazwą. Wyprzedzając europejski cel elektryfikacji do 2022 roku, Honda rozszerzy zastosowanie dwusilnikowego układu hybrydowego e: HEV na całą gamę modeli oferowanych w Europie, co rozpoczęła od nowej generacji Jazza, dostępnego w sprzedaży od lata 2020 roku.
Wizja Hondy dotycząca przyszłości z energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł, obejmuje miejskie stacje ładowania, domowe ładowarki i komercyjne usługi energetyczne. Ładowarka Honda Power Charger to nowe rozwiązanie przeznaczone do domowego ładowania akumulatorów. Oprócz szybkiego, niezawodnego ładowania w domu, ładowarka będzie samoczynnie łączyć się ze zelektryfikowanymi pojazdami Hondy, umożliwiając właścicielom zdalne sterowanie za pomocą smartfona.
Charakterystyczny, nowoczesny wygląd zewnętrzny z czystymi liniami i gładkimi powierzchniami
Honda e na nowo definiuje tożsamość małego samochodu Hondy z wyróżniającą go prostotą wzornictwa i dostosowaniem do życiowych potrzeb współczesnych użytkowników
Nowoczesna stylistyka, minimalistyczna forma – projekt bez kompromisów
Pierwsze w tej klasie samochód z klamkami zewnętrznymi ukrytymi w poszyciu nadwozia oraz obrazem z kamer zamiast tradycyjnych lusterek bocznych, co przyczynia się do uporządkowanego profilu pojazdu
Czyste linie i gładkie powierzchnie poprawiają parametry aerodynamiczne i estetykę nadwozia
Hondę e cechuje prosta forma, która na nowo definiuje charakter małej Hondy, subtelnie odzwierciedlając DNA jej przodków. Projektowanie bez kompromisów, z naciskiem na funkcjonalność i łatwość użytkowania, pozwoliło na uzyskanie prostej, czystej bryły nadwozia o niepowtarzalnym stylu.
Kształtne kontury rozciągają się od maski poprzez panoramiczną szybę przednią i gładko wkomponowane słupki A, które tworzą niemal równą powierzchnię z szybami, co przekłada się na nowoczesny, niezakłócony widok ścian bocznych nadwozia. Wykorzystanie kompaktowych kamer bocznych wyeliminowało potrzebę ukształtowania nadwozia wokół lusterek, pod kątem kierowania przepływu powietrza i wody deszczowej z boku samochodu, i zredukowało uskok stosowany zwykle między słupkami A i szybami bocznymi.
Do uporządkowania profilu nadwozia przyczyniły się też klamki wtopione w powierzchnię drzwi, które wysuwają się, gdy kierowca, wyposażony w z inteligentny kluczyk, zbliża się do samochodu lub gdy klucz cyfrowy zostanie aktywowany ze smartfona, za pomocą aplikacji My Honda+. „Łopatki” klamek tylnych drzwi są zintegrowane ze słupkiem C, dzięki czemu udało się zachować gładką powierzchnię. Zarówno wysuwane klamki drzwi, jak i system kamer zastępujących lusterka boczne (SCMS - więcej informacji w rozdziale 5) są unikalnymi rozwiązaniami w samochodach tej klasy. Wygładzanie i porządkowane nadwozia pod kątem poprawy parametrów aerodynamicznych, pociągnęło za sobą wbudowanie w górną krawędź tylnej szyby anten: radiowej, GPS i łączności mobilnej.
Czarne panele o unikalnym wklęsłym profilu, umieszczone z przodu i z tyłu, między światłami, zostały użyte jako motyw wyróżniający Hondę e. Przejawem dbałości o szczegóły, są okrągłe klastry reflektorów, które rozświetlają prostą, czystą sylwetkę auta i pomagają zdefiniować „ludzką twarz” samochodu. Okrągłe światła z przodu i z tyłu to nowoczesna interpretacja klasycznego stylu oświetlenia samochodów, łącząca przyjemną estetykę z funkcjonalnością. Unikalną kombinację trzech funkcji w światłach przednich zrealizowano poprzez zastosowanie pierścienia światła do jazdy dziennej, pierścienia kierunkowskazu i umieszczonego centralnie reflektora świateł mijania oraz drogowych.
Dzięki 12 oddzielnym diodom LED na każdy z pierścieni, można uzyskać wiele dodatkowych funkcji, takich jak sekwencja oświetlenia, która wita kierowcę zbliżającego się do samochodu. Podobnie, charakterystyczne lampy zespolone z tyłu zapewniają spójność projektu, a pozycyjne światło tylne, światło hamowania i kierunkowskaz, zostały zintegrowane w jednym elemencie świetlnym.
Projektowanie, ukierunkowane na funkcjonalność, wpłynęło też na zintegrowanie z maską i umieszczenie w jej centrum zaawansowanego gniazda ładowania samochodu, co ułatwia dostęp z obu stron samochodu. Pokrywa portu została wykonana z wysoko wytrzymałego szkła, zwraca zatem uwagę jakością i estetyką. Port ładowania, obsługiwany za pomocą pilota lub aplikacji My Honda+, został zaprojektowany z myślą o bezproblemowym dostępie podczas codziennego użytkowania. Oświetlenie LED widoczne przez elegancką pokrywę wita kierowcę po zbliżeniu się do samochodu i komunikuje stan świecąc się na niebiesko podczas ładowania lub na czerwono, jeśli układ ładowania wykryje błąd.
Pod poszyciem nadwozia znajduje się zupełnie nowa platforma dostosowana do akumulatorowego napędu elektrycznego, która umożliwiła uzyskanie kompaktowych proporcji nadwozia. Dzięki niskiej, muskularnej bryle, podkreślonej poszerzonymi nadkolami, które mieszczą szerokie koła i opony, proste sportowe nadwozie wydaje się bardziej dynamiczne.
16-calowe obręcze kół podstawowej wersji Hondy e, wykonane z lekkiego stopu, mają małą masę i prostą formę, z dużą środkową nakładką zakrywającą nakrętki kół, a także smukłe, proste ramiona. Dostępne jako opcja dla Hondy e Advance,17-calowe obręcze kół wyróżnia unikalne, dwukolorowe wykończenie, ze specjalnie zaprojektowanymi osłonami kryjącymi tarczę hamulcową i zaciski, co w rezultacie pozwoliło nieco inaczej podkreślić urodę nadwozia.
Nowoczesny projekt wnętrza z prostą, minimalistyczną estetyką i wysokiej jakości materiałami, oddający atmosferę eleganckiego saloniku
Subtelny dobór nowoczesnych materiałów i wysokiej jakości tkanin połączonych w kontrastowy sposób, tworzy szczególną atmosferę wnętrza
Wygodna kabina zapewnia przestrzeń pasażerską porównywalną z samochodami o klasę większymi
Wygodny układ wnętrza, zaprojektowany wokół kierowcy i pasażera, służy łatwej, intuicyjnej obsłudze
Dopełnieniem prostej i czystej formy nadwozia jest kabina z subtelnymi, nowoczesnymi materiałami, tworząca relaksujący klimat wnętrza. Duży rozstaw osi zapewnia przestrzeń pasażerską porównywalną z tą oferowaną w samochodach z wyższego segmentu rynkowego, a progi drzwiowe na wysokości podłogi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.
Ustawione w poziomie ekrany dotykowe LCD, zajmujące całą szerokość deski rozdzielczej (więcej informacji w sekcji 5), zwiększają poczucie przestronności, nie ograniczając widoczności przez mocno pochyloną, szeroką, panoramiczną szybę przednią. Co więcej, pióra wycieraczek są ukryte, by nie zakłócać pola widzenia.
Poczucie komfortu w czteromiejscowym wnętrzu, zorientowanym na komfort, dodatkowo potęguje zastosowanie kontrastowej tkaniny wysokiej jakości i innych przyjemnych w dotyku materiałów w relaksujących, ciekawych odcieniach. Detale, z efektem syntetycznego drewna, mają ciepły, przyjemny, luksusowy wygląd, a ich faktura jest miła w dotyku.
Funkcjonalność wnętrza, osiągnięta dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technicznym, sprawia, że Honda e jest łatwa w codziennym użytkowaniu. Oprócz bogactwa ekranów wspomagających kierowcę, centralne lusterko Hondy e Advance można przełączyć tak, aby wyświetlało obraz z j kamery skierowanej do tyłu, co podnosi bezpieczeństwo i komfort, szczególnie jeśli pole widzenia kierowcy do tyłu jest zasłaniane przez pasażerów lub ładunek.
Dwuramienna kierownica prezentuje również minimalistyczną prostotę i funkcjonalność. • Błyszczące czarne akcenty otaczają przyciski sterowania dźwiękiem i rozpoznawaniem głosu, panel wskaźników na lewym ramieniu oraz interfejs tempomatu po prawej stronie.
Oprócz łączności Bluetooth, pod konsolą środkową znajduje się kilka gniazd urządzeń zewnętrznych, co ułatwia ładowanie i podłączanie tych urządzeń. Znajduje się tam złącze HDMI, gniazdko 12 V i gniazdko 230 V prądu zmiennego (maks. 1500 W) (typ G dla samochodów z kierownicą po prawej stronie i europejski typ F dla samochodów z kierownicą po lewej stronie). Zainstalowano również dwa porty USB dla pasażerów z przodu i dwa dodatkowe porty USB z tyłu.
Regulowana konsola środkowa zapewnia uniwersalną, łatwo dostępną przestrzeń do przechowywania różnych drobiazgów, umieszczoną pod gniazdami ładowania i łączności. Uniwersalny schowek zawiera wysuwany uchwyt na kubek i tackę na smartfon, którą można ustawić w pozycji z przodu lub z tyłu, albo złożyć, jeśli nie jest potrzebna. Schowek zawiera wyjmowane przegrody, dzięki czemu przestrzeń można dostosować do przewożonych w nim przedmiotów.
Schowek w konsoli środkowej jest wyłożony tym samym materiałem, co siedzenia i panele drzwi, co wzmacnia jednolitość stylistyczną nowoczesnego projektu wnętrza. Kieszenie w panelach drzwi przednich wyposażono w okrągłe sekcje, w których mieszczą się większe butelki z napojami, a kieszenie w panelach tylnych drzwi są dostosowane do przechowywania standardowej butelki lub puszki z napojem.
Szeroka tylna kanapa zapewnia wysokiej jakości komfort podobny do domowej sofy, dodatkowo podkreślając atmosferę nowoczesnej przestrzeni życiowej. Aktywowane przyciskiem umieszczonym na słupku między drzwiami, wewnętrzne oświetlenie punktowe nad głowami pasażerów oraz oświetlenie z osłoniętymi przed wzrokiem źródłami światła, przyczyniają się dodatkowo do stworzenia komfortowego i wyrafinowanego oświetlenia zmyślnie urządzonego salonu.
Bagażnik o wszechstronności, jakiej klienci oczekują od Hondy, o maksymalnej pojemności 171 litrów (pomiar metodą VDA, z tylną kanapą gotową do przewozu pasażerów) nie posiada podwyższonego progu załadunkowego, co ułatwia załadunek i wyładunek cięższych przedmiotów. Tylną kanapę można łatwo złożyć na płasko z podłogą bagażnika, co zapewni maksymalną objętość 861 litrów (do poziomu dachu, pomiar metodą VDA).
Wyjątkowe osiągi niewielkiego samochodu elektrycznego z szybko reagującym układem napędowym na tylne koła – idealna konfiguracja do jazdy miejskiej
Platforma podwoziowa z napędem na tylne koła i silnik elektryczny o dużej mocy i wysokim momencie obrotowym, zapewniają radość i łatwość jazdy.
Niezależne zawieszenie wszystkich kół i rozkład masy na osie w proporcji 50:50, zapewniają wyjątkową zwinność w ruchu miejskim
Zaawansowany akumulator o wysokiej wydajności dostosowano do szybkiego ładowania zapewniającego do 80% zasięgu po 30 minutach ładowania
Honda wprowadzi na rynek swoje pierwsze komercyjne usługi energetyczne w 2020 roku, w tym domowe i miejskie systemy ładowania oraz inne usługi energetyczne
Pierwsza Honda zbudowana na przeznaczonej dla samochodów elektrycznych platformie została zaprojektowana od podstaw, aby zapewnić wyjątkowe prowadzenie, zwinność i komfort jazdy w mieście. Dzięki sportowemu układowi napędu na tylne koła i wysokowydajnemu silnikowi, Honda e zapewnia dynamiczne właściwości jezdne i użyteczność niezrównaną w segmencie kompaktowych samochodów elektrycznych.
Zaprojektowana z myślą o dynamicznych osiągach
Inżynierowie Hondy zwrócili szczególną uwagę na udoskonalenie podwozia, aby zapewnić porywające wrażenia za kierownicą. Przy całkowitej długości 3895 mm, samochód jest stosunkowo szeroki – 1750 mm, co przy minimalnych zwisach z przodu i z tyłu, zapewnia mu pewność i stabilność na drodze. Dzięki akumulatorowi umieszczonemu nisko pod podłogą pojazdu, środek ciężkości samochodu znajduje się| 500 mm od nawierzchni, co w połączeniu z rozkładem masy 50:50 jeszcze wyraźniej zapewnia satysfakcjonujące połączenie pewnej stabilności i zwinności.
Aby zapewnić sportowy charakter i łatwość korzystania z dostępnych osiągów, moc dostarczana jest na tylne koła. Dynamicznej jeździe służy też aktywny układ kierowniczy Hondy o zmiennym przełożeniu (VGR), z kierownicą wykonującą 3,1 obrotu między skrajnymi położeniami. VGR działa poprzez zmianę przełożenia w zależności od kata skrętu kół. W typowych warunkach jazdy drogowej i przy większych prędkościach, wspomagany układ kierowniczy zapewnia pewną zmianę pasa ruchu i poprawia bezpieczeństwo jazdy. Układ kierowniczy, wraz z wąską ramą pomocniczą, przy niewielkich rozmiarach platformy samochodu elektrycznego i zwartej konstrukcji komponentów, umożliwia również uzyskanie promienia skrętu wynoszącego zaledwie 4,3 m, zapewniając Hondzie e wyjątkową zwrotność w ciasnych miejskich uliczkach.
Mała różnica między wysokością środka obrotu nadwozia i środka masy Hondy e, umożliwia uzyskanie małych kątów przechyłu nadwozia przy zastosowaniu miękkich sprężyn zawieszenia kół. Zapewnia to wyjątkowo dobre prowadzenie samochodu i doskonałe właściwości jezdne. Inżynierowie Hondy zastosowali niezależne zawieszenie każdego z kół z kolumnami McPherson’a oraz kute aluminiowe elementy zawieszenia, co pozwoliło na uzyskanie stabilności podczas intensywnego przyspieszania oraz komfortu i jakości jazdy, typowych dla samochodów o klasę większych.
Elektrycznie wspomagany układ hamulcowy, działający na wszystkie koła, zapewnia skuteczne hamowanie i dobrą współpracę z układem odzyskiwania energii przy hamowaniu. W kołach przednich użyto 15-calowych, wentylowanych tarcz hamulcowych, by zagwarantować pewność i stabilność hamowania. Na 16-calowe obręcze podstawowej wersji Hondy e założono opony Yokohama BlueEarth A, aby uzyskać optymalną równowagę między osiągami i oporami toczenia. 17-calowe obręcze, dostępne w opcji dla Hondy e Advance, współpracują z oponami Michelin Pilot Sport 4, zapewniającymi dodatkową stabilność przy dużych prędkościach i przyczepność na zakrętach.
System sterowania pojedynczym pedałem i wybór trybu jazdy
Honda oferuje system sterowania prędkością tylko jednym pedałem, w celu poprawy energetycznej sprawności jazdy w środowisku miejskim. Po aktywacji, system umożliwia kierowcy płynne przyspieszanie, spowalnianie i zatrzymywanie samochodu jedynie za pomocą pedału przyspieszenia.
System sterowania prędkością za pomocą pojedynczego pedału zapewnia również lepszą stabilność pojazdu, szczególnie podczas zwalniania, umożliwiając kierowcy bardziej precyzyjną kontrolę i płynniejsze pokonywanie zakrętów oraz pewniejszą jazdę po ośnieżonych drogach.
Bardzo dynamiczne przyspieszenia samochodu są skalibrowane pod kątem optymalnej sprawności i płynności, ale możliwa jest też regulacja tej charakterystyki przez kierowcę w celu dostosowania przyspieszeń do osobistych preferencji. Przełącznik trybu zwalniania aktywowany łopatką przy kierownicy pozwala na skonfigurowanie charakterystyki hamowania jednym pedałem poprzez regulację intensywności zwalniania, zapewniając kierowcy maksymalną kontrolę nad samochodem.
Niezależnie od wersji wyposażenia samochodu, kierowca może wybrać jedną z dwóch opcji trybu jazdy za pomocą przełącznika znajdującego się w konsoli środkowej. Tryb normalny (Normal) zapewnia łatwe do kontrolowania, płynne przyspieszenie, podczas gdy tryb sportowy (Sport) oferuje szybszą reakcję i intensywniejsze przyspieszenia. Tak pomyślane dwa tryby dają kierowcy możliwość wyboru w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych, zwiększając przyjemność z jazdy.
Wysokowydajny elektryczny układ napędowy
Honda e jest napędzana sprawdzonymi rozwiązaniami elektrycznego układu napędowego, opracowanymi przez inżynierów Hondy. Silnik elektryczny o wysokich osiągach gwarantuje znakomity moment obrotowy, a przy tym jest jednym z najbardziej kompaktowych w swojej klasie. Silnik Hondy e Advance zapewnia moc maksymalną 154 KM (113 kW) i imponujący moment obrotowy 315 Nm, wystarczający do rozpędzenia samochodu ze startu zatrzymanego do 100 km/h w ciągu 8,3 sekundy. Podstawowa wersja Hondy e z silnikiem o mocy maksymalnej 136 KM (100 kW) dysponuje takim samym momentem obrotowym i przyspiesza do 100 km/h w czasie 9,0 sekund.
Akumulator litowo-jonowy 35,5 kWh o dużej gęstości energii przyczynia się do wyjątkowej równowagi między niską masą, zdolnością szybkiego ładowania wynoszącą 80% w 30 minut oraz zasięgiem do 222 km (WLTP) w podstawowej wersji Hondy e. Wersja Advance, z opcjonalnymi 17-calowymi obręczami kół, osiąga zasięg do 210 km (WLTP).
Lekka i wytrzymała platforma
Materiały o wysokiej wytrzymałości zastosowane w strukturze nadwozia Hondy e służą do zwiększenia sztywności konstrukcji, a jednocześnie zmniejszają masę oraz poprawiają komfort jazdy. Lekkie podwozie stanowi idealną platformę samochodu, dzięki której można precyzyjnie dostroić ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego, aby uzyskać możliwość bardzo dynamicznej jazdy. Nacisk na bezpieczeństwo widać w konstrukcji trzech żeber osłonowych po każdej stronie podwozia, które chronią akumulator wysokonapięciowy przed uderzeniami z boku, a także w działaniu unoszonej do góry pokrywy maski, co służy ochronie pieszych w razie kolizji.
Asystent Honda Parking Pilot
Dodatkowym wsparciem dla kierowców jest asystent Honda Parking Pilot – kolejny system zorientowany na użytkownika. Honda Parking Pilot pomaga kierowcy zlokalizować odpowiednią przestrzeń, a następnie skutecznie w niej zaparkować. Odbywa się to za pomocą czterech kamer i 12 czujników sonarowych. Kamera szerokokątna wykrywa białą linię miejsca parkingowego, a sygnały z czujników pozwalają ocenić faktyczne rozmiary miejsca parkingowego.
Gdy kierowca naciśnie odpowiedni przycisk na desce rozdzielczej, Honda Parking Pilot rozpocznie wyszukiwanie dostępnego miejsca parkingowego, a gdy zostanie ono znalezione, na ekranie kierowcy zostanie wyświetlona ramka systemu parkowania. Kierowca wybiera żądaną ramkę i ponownie naciska Przycisk Honda Parking Pilot. Kierowca może wtedy w pełni autonomicznie zaparkować pojazd na wybranym miejscu parkingowym, bez obsługi kierownicy, zmiany biegów lub konieczności dotykania pedałów przyspieszenia lub hamulca.
Honda Parking Pilot może parkować w układzie równoległym (samochód za samochodem), w zatokach lub ukośnie, jeśli miejsce parkingowe jest oznaczone białą linią. Nawet jeśli miejsce nie jest oznaczone białymi liniami, parkowanie równoległe i w zatoce jest możliwe, jeśli system oceni, że miejsca do zaparkowania pojazdu jest wystarczająco duże. W Europie, gdzie często preferowane jest parkowanie równoległe, Honda e dysponuje również funkcją pomagającą kierowcy w manewrowaniu przy opuszczaniu miejsca parkingowego.
Honda Parking Pilot dostępny w wersji Honda e Advance, może obsługiwać pięć scenariuszy parkowania - parkowanie równoległe, parkowanie tyłem w zatoce z liniami wyznaczającymi miejsce lub bez linii oraz parkowanie pod kątem z liniami wyznaczającymi miejsce, co zapewnia pełne wsparcie kierowcy w niemal wszystkich scenariuszach parkowania.