Honda ogłasza kolejne kroki w kierunku elektryfikacji gamy pojazdów dla rynku europejskiego.
Seria europejskich nowości Hondy w ramach kolejnego etapu strategii „Electric Vision”
•Debiut modelu Honda e w wersji produkcyjnej
•Europejski Jazz nowej generacji tylko z napędem hybrydowym
•Kolejne szczegóły dotyczące rozwijanego przez Hondę systemu zarządzania energią
•Pierwsze usługi zarządzania energią dostępne od 2020 r.
Podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie, Honda zaprezentowała kilka nowości, ujawniając więcej niż kiedykolwiek informacji na temat europejskiej strategii „Electric Vision”.
Strategia „Electric Vision” zakłada, że do roku 2025 pełna gama samochodów Hondy w Europie będzie wyposażona w zelektryfikowane układy napędowe. Pierwszym krokiem w realizacji tego planu było wprowadzenie modelu CR-V Hybrid, a następnie prezentacja Hondy e Prototype na początku tego roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Po szeregu prezentacji przeprowadzonych w Europie, Honda e w wersji seryjnej debiutuje dziś na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie.
Katsushi Inoue, dyrektor operacyjny i prezes zarządu Honda Motor Europe, powiedział: „Dzięki światowej premierze Hondy e robimy dziś kolejny krok w kierunku realizacji naszej „Elektrycznej Wizji”… To wyjątkowy pojazd elektryczny, który mogła opracować tylko Honda – samochód o niezwykłych osiągach, wyjątkowo dobrych właściwościach dynamicznych, wyznaczający nowe standardy komunikacji.”
Tom Vicener, wiceprezes zarządu Honda Motor Europe, skorzystał z okazji, aby podczas debiutu Hondy e potwierdzić szczegóły dotyczące następnej kluczowej premiery marki: „W 2020 roku Honda wprowadzi nową generację modelu Jazz, ale już dziś możemy potwierdzić, że w Europie będzie on dostępny jedynie z napędem hybrydowym.
Prezentacja nie ograniczyła się jednak tylko do pojazdów. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie, Honda potwierdziła zamiar wejścia na rynek energetyczny dzięki gamie urządzeń ładujących i rozwiązań zarządzających energią. Marka zaprezentowała w jaki sposób jej rozwiązania mogą wspierać systemy ładowania pojazdów nie tylko w stacjach domowych i firmowych typu off-street, ale także w zabudowanych obszarach miejskich, gdzie właściciele parkują tylko przy ulicach.
Ładowarka samochodowa Hondy
Dla użytkowników, którzy mają możliwość ładowania akumulatorów pojazdu w scenariuszu off-street, Honda wprowadzi ładowarkę, która umożliwia optymalne ładowanie prądem zmiennym. Zestaw do ładowania o maksymalnej mocy 7,4 kW (zasilacz jednofazowy) lub 22 kW (zasilacz trójfazowy) można zamontować na ścianie lub na podwyższeniu. Urządzenie o takich parametrach pozwala właścicielom Hondy e na naładowanie baterii do 100% pojemności w czasie 4,1 godziny* z gniazda instalacji 32-amperowej – znacznie szybciej niż przez standardowe gniazdko ścienne.
Rozwiązanie problemów z ładowaniem w miastach dzięki współpracy z ubitricity
Jednym z problemów kierowców pojazdów elektrycznych jest brak infrastruktury stacji ładowania w miastach. Honda, we współpracy ze specjalistami z firmy ubitricity, opracowała rozwiązanie tego problemu, dzięki któremu użytkownicy będą mogli ładować pojazdy w scenariuszach ruchu miejskiego. Punkty ładowania instalowane będą w słupach oświetleniowych, a kabel ładowania każdego z pojazdów, wyposażony w mobilny taksometr, powiąże koszty ładowania z taryfą klienta, co pozwoli wyeliminować potrzebę subskrypcji u kilku dostawców energii.
Prototypowy układ zarządzania energią Honda Power Manager
Prototypowy układ zarządzania energią Honda Power Manager to system ładowania zwrotnego, który włącza pojazdy elektryczne do inteligentnej sieci energetycznej. Układ “vehicle-to-grid” umożliwia akumulowanie oraz przesył energii elektrycznej między pojazdami elektrycznymi a siecią, domami i firmami, inteligentnie równoważąc zapotrzebowanie na prąd i wspomagając jego efektywne magazynowanie.
Prace rozwojowe nad nowymi możliwościami ładowania doprowadzą do jeszcze lepszej integracji pojazdów elektrycznych z istniejącymi sieciami energetycznymi, poprzez udostępnianie energii zgromadzonej w akumulatorach pojazdu do zasilania domu lub jej zwrócenie do sieci energetycznej w okresach wysokiego zapotrzebowania. Baterie pojazdu będą mogły zostać następnie uzupełnione w czasie, gdy zapotrzebowanie na prąd jest niższe, z zachowaniem limitów określonych przez użytkownika.
Honda opracowała tę technologię zwrotnego transferu energii we współpracy ze specjalistami EVTEC. Testy tej technologii prowadzone będą do momentu jej komercjalizacji planowanej na początek 2020 roku.
Na stoisku Hondy zaprezentowane zostanie efektywne magazynowanie energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych i uwalnianie jej dzięki inteligentnemu systemowi z powrotem do instalacji domowej lub sprzedawanie wprost do sieci energetycznej, co w przyszłości może przynieść zyski właścicielom samochodów elektrycznych.
Projekt demonstracyjny, wykorzystujący jednostki testowe EVTEC, wdrożono w Londynie we współpracy z lokalnymi władzami. Energia może być wykorzystywana do ładowania samochodów elektrycznych, zasilania budynków i redystrybucji nadmiaru prądu z powrotem do sieci publicznej, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Plany komercjalizacji
Honda potwierdziła we Frankfurcie, że w 2020 roku wprowadzi na rynek pierwsze komercyjne usługi energetyczne, aby skoordynować je z pojawieniem się na ulicach Hondy e. Pierwszymi rynkami dla nowych usług będą Wielka Brytania i Niemcy, a w kolejnych latach inne kraje europejskie.
Czytaj inne nowości ze świata Hondy i firmy Honda Krężel & Krężel