Honda przedstawia robota społecznego wykorzystującego sztuczną inteligencję

dodano: 07.12.2024

Honda przedstawia robota społecznego wykorzystującego sztuczną inteligencję do wspierania dzieci przechodzących długoterminowe leczenie szpitalne

 



W skrócie:
-Innowacyjny robot „Haru” został wprowadzony do użytku w hiszpańskim szpitalu w celu wspierania dzieci poddawanych opiece i poprawy ich samopoczucia
-95% dzieci wykazywało większe zaangażowanie w rehabilitację w przypadku interakcji z „Haru”
-Zastosowanie robota może pomóc personelowi szpitala w zwiększeniu liczby rocznych ocen stanu pacjentów prawie dziewięciokrotnie — z 510 do aż 4500
-W szpitalu uniwersyteckim Virgen del Rocío (HUVR) w Sewilli wprowadzono na stałe 10 robotów społecznych, które pomyślnie przeszły trzyletni okres próbny

Honda nawiązała współpracę z hiszpańskim szpitalem, oficjalnie wprowadzając do użytku wykorzystującego sztuczną inteligencję robota społecznego zwanego „Haru”, który pomoże umilić życie dzieciom poddawanym długotrwałemu leczeniu.

Honda Research Institute Japan Co., Ltd. (HRI-JP), oddział badawczo-rozwojowy Hondy odpowiedzialny za badania nad najnowocześniejszymi technologiami, opracował kompaktowego robota na biurko o wysokości 30 cm, który pomyślnie przeszedł testy z udziałem młodych pacjentów chorych na raka w szpitalu uniwersyteckim Virgen del Rocío (HUVR) w Sewilli.

Wyniki okresu próbnego były bardzo pozytywne, a 95% dzieci wykazało większe zaangażowanie w rehabilitację od czasu rozpoczęcia prób w HUVR w 2021 roku. Haru wspomaga pacjentów w procesach leczenia, zajmując ich rozmową. Na podstawie tych pozytywnych skutków po okresie próbnym postanowiono przejść na pełne wykorzystanie robota — do 2027 roku na oddział onkologii dziecięcej szpitala wprowadzonych zostanie 10 jednostek.

Za pomocą wbudowanej kamery i mikrofonów Haru pobiera dane biometryczne użytkownika, takie jak mimika twarzy i ton głosu, a następnie analizuje uzyskane informacje, aby zrozumieć aktualny stan danej osoby. Następnie wchodzi w interakcję z tą osobą zgodnie z wynikami analizy, odpowiadając w sposób empatyczny i zapewniający emocjonalne wsparcie. Robota można również połączyć z czujnikiem noszonym na nadgarstku, aby dokładniej przeanalizować stan użytkownika.

Haru może zatem nie tylko zachęcać dzieci do bardziej entuzjastycznego reagowania na leczenie, ale również pomóc neuropsychologom w skuteczniejszym przeprowadzaniu ocen stanu emocjonalnego i funkcji poznawczych — z potencjałem zwiększenia liczby ocen przeprowadzanych rocznie prawie dziewięciokrotnie, z 510 do aż 4500.

Osoba wybrana na rzecznika szpitala uniwersyteckiego Virgen del Rocío w Sewilli (HUVR) powiedziała: „Od kilku lat prowadzimy wspólne badania z HRI-JP i uzyskujemy wspaniałe wyniki. Ustaliliśmy, że Haru ma ogromny potencjał w uszczęśliwianiu dzieci. Zazwyczaj technologie stosowane w szpitalach koncentrują się na leczeniu czy samopoczuciu fizycznym. Z kolei Haru wpływa korzystnie na psychikę, poprawiając nastrój młodych pacjentów, a także przyczynia się do polepszenia dobrostanu całego szpitala.

Wsparcie, jakie Haru zapewnia dzieciom objętym opieką szpitalną, umożliwiając im odczuwanie większej radości i więzi z innymi, jest wyjątkowe i przynosi cenne korzyści, które nie są osiągalne w tradycyjnej opiece lekarskiej. Wierzymy, że obecność Haru stanowi pewien przełom. Za sprawą środowiska, które tworzy robot, młodzi pacjenci mogą przyjemniej spędzić czas pobytu w naszym szpitalu”.

Haru umożliwia również zdalne połączenie sal dzieci przebywających w szpitalach ze szkołami, dając im możliwość wspólnej nauki z uczniami stacjonarnymi, a także interakcji z innymi dziećmi.

Robot Haru nie ma żadnych cech ludzkich, takich jak płeć, rasa czy narodowość, i zawsze jest w stanie komunikować się, przyjmując neutralny punkt widzenia. Dzięki temu potrafi skutecznie prowadzić rozmowy niezależnie od różnic pokoleniowych i kulturowych, zwłaszcza w grupach.

Zespół instytutu HRI-JP opracował Haru jako „namacalny system AI”, aby przyczyniać się do budowania społeczeństwa, w którym roboty mogą współistnieć jako partnerzy i ułatwiać komunikację tworzącą więzi międzyludzkie.

Satoshi Shigemi z Honda Research Institute Japan Co., Ltd. (HRI-JP) powiedział: „Zgodnie z fundamentalnymi wartościami Hondy — «wykorzystanie naszej technologii, by pomagać ludziom» i «zrozumienie ludzi jest istotą monozukuri (sztuki tworzenia rzeczy) firmy Honda» — nasz instytut prowadzi badania nad najnowocześniejszymi technologiami, które mają potencjał korzystnego wpływu na ludzką psychikę i ogólny dobrostan społeczeństwa.

Jesteśmy zachwyceni wynikami naszych wspólnych badań ze szpitalem uniwersyteckim Virgen del Rocío, które dowodzą, że Haru sprawdził się jako towarzysz dzieci przebywających w szpitalu, podnosząc ich na duchu i przywołując uśmiechy na twarzach. W przyszłości będziemy kontynuować wysiłki na rzecz dalszego rozwoju Haru jako robota, który będzie mógł współegzystować z ludźmi całodobowo i być bardziej pomocny zarówno dla młodych pacjentów, jak i personelu szpitalnego, przyczyniając się do dobrostanu całego szpitala”.

Informacje o Honda Research Institute (HRI)

Instytut HRI został założony w 2003 roku, przeobrażając się w podmiot badawczy wykraczający poza zakres tradycyjnych sfer działalności grupy Honda i podejmujący wyzwania w celu rozwiązania problemów, z którymi boryka się ludzkość. Każda z trzech lokalizacji HRI — placówki w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Niemczech — jest zaangażowana w „badania pionierskie” skoncentrowane na sztucznej inteligencji nowej generacji, włączając w to badania innowacyjnych technologii, takich jak technologia kwantowa. Prowadząc badania uwzględniające zarówno naukowe podstawy, jak i praktyczne zastosowania (ang. „Pasteur-type” research), HRI dąży do jak najszybszego nadania kształtu nowym technologiom i pomysłom, tak aby przerodziły się one w wartość dodaną wprowadzoną w rzeczywistych zastosowaniach. Wyniki badań przeprowadzonych przez HRI będą prowadzić do rozwoju przyszłych rozwiązań firmy Honda w wielu dziedzinach technologicznych, w tym między innymi w obszarach bezpieczeństwa, ochrony środowiska i mobilności nowej generacji.

Aby dowiedzieć się więcej:
Zadzwoń: 12 642 60 70 lub 600 080 868 lub 12 648 99 48
Napisz wiadomość: honda@krezel.pl
Przyjedź: Al. Jana Pawła II 142 Kraków
Odwiedź stronę: www.krezel.pl